با پیشرفت علم و صنعت نیاز روزمره بشر به تکنولوژی افزایش چشمگیری پیدا کرده است. دنیای موبایل و تعمیرات هم استثنا نبوده و در چند دهه اخیر رشد چشمگیری داشته است. ازجمله این تغییرات می توان به اولین تعمیرات موبایل که با ذره بین و کلی دردسر انجام می شد اشاره کرد. برای سهولت و پیشرفت کار ، نیاز به لوپ های تعمیرات موبایل افزایش چشم گیری پیدا کرده. شرکت های تولید کننده در زمینه ابزار و تعمیرات موبایل نقش مهمی در توسعه و پیشرفت لوپ ها در بازار داشته اند و از این لحاظ انتخاب لوپ مناسب در بازار نیاز به اطلاعات جامع تری می باشد. یدک موبایل طبق تجربیات چند ساله در ضمینه تعمیرات تخصصی موبایل و تحقیقات کاربران خود اطلاعات کاملی راجع به انواع لوپ های موجود در بازار گرد آوری کرده است. امید بر اینکه بعد از خواندن این مقاله لوپ مورد نیاز خود را با اطمینان و آگاهی بیشتر خریداری فرمایید.

لوپ های تعمیرات موبایل نوعی از میکروسکوپ های نوری می باشند که به آن ها stereoscope و digital microscope نیز گفته می شود. بیش از نیمی از میکروسکوپ های تولید شده در بازار از نوع stereoscope هستند و عدسی (lens) بکار رفته در آن ها باعث بزرگ نمایی چند برابر تصویر جسم می شود. این ویژگی لوپ ها و اندازه قطعات برد موبایل، اصلی ترین عامل نیاز به لوپ ها در بین تعمیرکاران موبایل شده است. عمدتا لوپ ها استفاده های گسترده ای در صنعت دارند و اولین بار در سال های ۱۹۲۰ لوپ ها بیشترین استفاده خود را برای بازرسان جنایی داشتند. لوپ ها در صنعت چوب، طلا، پزشکی و تعمیرات برد هم کاربرد گسترده ای دارند که ویژگی آن ها کمی متفاوت است.

نحوه عملکرد لوپ های تعمیرات موبایل

بدون شک برخورد نور به جسم و انعکاس آن به چشم ما که باعث دیدن جسم می شود، قاعده اصلی کارکرد لوپ ها را مشخص می کند. از مبتدی‌ترین ذره‌بین ها تا پیشرفته‌ترین لوپ ها از این قاعده کلی پیروی میکنند.
و اما تفاوت اصلی ذره بین ها و لوپ ها در تعداد لنزها و کیفیت عدسی های بکار رفته در آن ها می باشد که باعث بزرگنمایی چند برابر و شفافیت تصویر جسم می شود. لنزهای بکار رفته در لوپ ها بستگی به شرکت سازنده بیشتر از نوع محدب بوده که نقش اصلی در بزرگنمایی تصویر تشکیل شده می شود.
انواع لوپ های تعمیرات موبایل

نیاز به بزرگنمایی و کیفیت تصویر بیشتر باعث شده که لوپ ها ویژگی منحصر به فردی داشنه باشند. همانگونه که گفته شد عمده لوپ های تعمییرات موبایل از نوع Stereo Microscope می باشند که به دلیل اندازه قطعات برد، قابلیت بزگنمایی بیشتر و زوم نسبتا کمتری دارند. لوپ ها معمولا بر اساس تعداد چشمی eyepieces به 3 دسته ی لوپ های دو چشمی، لوپ های سه چشمی و لوپ های دیجیتال تقسیم می شوند. شرکت های تولید کننده ی زیادی در زمینه ساخت و طراحی لوپ های دیجیتال و آنالوگ فعالیت دارند که از مهمترین آنها میتوان به شرکت Yaxun و Sunshine اشاره کرد که توانسته اند انواع لوپها و میکروسکوپ های دو چشمی یا آنالوگ و دیجیتال و سه چشمی را تولید کرده و روانه بازار کنند.

لوپ های دو چشمی

در تصویر بالا می بینیم که لوپ های دو چشمی دارای دو چشمی متفاوت که ازانواع عدسی ها با زاویه مشخص تشکیل شده اند. در واقع عدسی ها قلب لوپ ها هستند که شرکت های تولید کننده بر اساس طراحی و کیفیت آن ها قیمت لوپ ها را مشخص می کنند.
نوع قرار گرفتن عدسی ها باعث تشکیل تصویر سه بعدی 3D جسم مورد نظر شده و اندازه طول، عرض و ارتفاع جسم به راحتی بدست می آید. همچنین این ویژگی مهم لوپ ها باعث تمرکز بیشتر تعمیرکار شده و از خسته شدن چشم در استفاده های طولانی مدت جلوگیری می کند.

لوپ های سه چشمی

لوپ های سه چشمی کاملا شبیه به لوپ‌های دو چشمی می باشد با این تفاوت که آن ها دارای چشمی سومی هستند که توانایی نصب دوربین را دارند.
شکل بالا لوپ سه چشمی یاکسون Yaxun AK-17 می باشد که در قسمت چشمی سوم یا چشمی پشتی آن یک دوربین قرار میگیرد و از طریق آداپتورهای نصب شده در این لوپ ها، امکان مشاهده عکس و فیلم را فراهم می کند. این ویژگی باعث شده که ما توانایی دیدن مستقیم تصویر از چشمی لوپ، و یا از طریق صفحه نمایشی که بر روی آن ها قرار دارند را داشته باشیم.
اتصال چشمی سوم به صفحه نمایش می تواند از طریق دوربین های SLR باشد که صرفا جهت مشاهده جسم بر روی صفحه نمایش بوده و نسبت به دوربین های دیجیتال (DSLR) از امکانات کمتری برخوردار هستند. معمولا دوربین های دیجیتال توانایی تنظیمات بیشتر و اتصال به کامپیوتر را هم دارند و به همین دلیل در بعضی سایت ها آن ها را لوپ های سه چشمی دیجیتالی نیز نامیده اند. بنابر تجربه تعمیرکاران موبایل، استفاده از لوپ های سه چشمی باعث راحتی در کار و همچنین سهولت در زمینه آموزش تعمیرات موبایل می شود. با استفاده از چشمی سوم و وجود صفحه نمایش، امکان آموزش به یک یا چند نفر به صورت هم زمان امکان پذیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *